¡Benvinguda!

Sigueu benvinguts a la nostra pàgina, que té com a finalitat ultima donar a conèixer a tots els ciutadans del barri de Santa Eulàlia de Provençana de l'Hospitalet, amb voluntat purament divulgativa, algunes fotografies i històries del nostre districte.

Esperem que us ajudi a descobrir o recordar les arrels de la barriada!

domingo, 6 de octubre de 2013

ELS DOCUMENTS DEL CELH (OCTUBRE 2013)


El Document d’octubre de 2013 és un article aparegut en una publicació amb format de diari, que va editar el Casino de Santa Eulàlia el maig de 1968, amb motiu de les noces d’argent de la festa major ininterrompuda del barri, i organitzada per aquesta entitat.

 
L’article fa referència a l’edifici conegut com el Castell de Santa Eulàlia, i explica el seu origen i la seva funció en aquella dècada de 1960. Com veiem, el títol és El Castell de la Pepa, però no fa cap esment de ningú que es digui Pepa, Pepita o Mª Josefa. Hem d’imaginar que era el nom popular de l’edifici. Al que sí que esmenta és al promotor del castell, tot i que en el subtítol escriuen malament el segon cognom, i al que anomenen José, encara que el carrer es diu Blas Fernández de Lirola, i a d’altres referències el trobem sempre amb el nom de Blas. Potser tenia un nom compost i es feia dir José quan el seu primer nom era Blas.
 

Gràcies a l’obra Victoriosos i derrotats. El franquisme a l’Hospitalet 1939-1951, del Carles Santacana, sabem que la cessió del Castell no va ser tan senzilla com apareix en l’article. Per començar, Fernández va obtenir algunes contrapartides a canvi del seu gest. A més, l’alcalde Enrique Jonama va decidir dedicar-lo a Escola de Belles Arts sense consultar-ho amb ningú.

L’acceptació de l’edifici i el seu destí foren aprofitats per l’oposició interna que tenia Jonama al consistori, encapçalada pel vell polític local Tomás Giménez. El gener del 1952, el ple aprovà un vot de protesta contra l’alcalde per aquests fets. L’oposició a Jonama venia de lluny i el debat al voltant del castell no fou més que el pretext. En els ajuntaments franquistes enfrontaments com aquest eren insòlits, i un mes després Jonama i Jiménez foren destituïts.

Us deixem amb l’article, que no està signat, que parla de Fernández, al que titlla d’excèntric, i de l’escola d’especialitats femenines, com la llar o el secretariat.

  


 

“EL CASTELL DE LA PEPA”

Cedido por don José Fernández Lisala (sic) a la ciudad.

Singular edificio por su configuración al estilo de castillo medieval, cuya existencia en nuestro barrio es poco conocida, aun a pesar de radicar en la calle José Fernández Lirola, nombre éste que corresponde al que fue dueño y señor constructor de esta bella obra de dura piedra, y que a su muerte legó a la ciudad de Hospitalet con la sola condición de que se dedicara a fines culturales.

Esta mansión se construyó muy lentamente, durante muchos años, iniciándose allá por los años 20. Recordamos al picapedrero que iba configurando las piedras, y tanto duró la obra que en su dura labor se hizo viejo. La corporación municipal, en prueba de agradecimiento, le dedicó su nombre a la calle donde construyó el castillo.

Don José tenía una librería de lance en la calle Aribau, a la altura de la calle Mallorca, y una parada en los encantes del libro viejo, por donde habían desfilado muchas personalidades significadas en la literatura barcelonesa, a quienes con ilusión les iba exponiendo y explicando la marcha y realización de su obra en Hospitalet.

Algo excéntrico él, en muchas ocasiones habíamos visitado su tienda, comprándole libros interesantes. Las modestas bibliotecas del sector se nutrieron de magníficos ejemplares, adquiridos a muy buen precio, pues hacía un trato especial a los amigos. Su conversación era fluida, llena de expresiones curiosas y repetía muy a menudo que vendría una “ola de calor” que nos trastornaría a todos. Esto lo decía dándole un sentido metafórico, entre misterioso y profético.

Este hombre, don José Fernández Lirola, tenía una gran calidad humana. La ciudad toda, y en particular el distrito, le deben eterno agradecimiento.


Actualmente este curioso edificio lo regenta la “Obra Social Cultural Sopeña”, bajo la denominación de Escuela Profesional Santa Eulalia. En ella se imparten diversas disciplinas de formación obrera en clases nocturnas, como son: delineantes, a las que asisten jóvenes de ambos sexos, además de las especialidades femeninas de peluquería, clases de hogar, corte, bordado, auxiliar administrativo, secretariado e iniciación profesional en diferentes órdenes, etcétera, todo ello bajo la inteligente dirección de la señorita Gloria Catañón y un cuadro esforzado de señoritas que la secundan en su labor, digna del más encendido encomio.

En este momento asisten a las citadas clases cerca de doscientos alumnos, en su mayoría del propio distrito.

La obra que se hace actualmente corresponde, sin duda, al deseo de quien tan generosamente cedió el edificio a la población, y cuya sesión es digna del mejor recuerdo.

Durante cuatro años el profesor don José María La Foret tuvo en el castillo sus clases de dibujo lineal y pintura, por las cuales tantos jóvenes de la ciudad pasaron y que hoy cuelgan sus cuadros en exposiciones.”

 



 

No hay comentarios:

Publicar un comentario